Nr 45

Nr. 45 - Juni 2019: EFFEKT AF POLITIKONTROL

Leder

Har politikontrol effekt på trafikantadfærd?

Mange vil sikkert kende til lige at tjekke, om alt er som det skal være, når de ser en betjent i gadebilledet. Men har politikontrol og risiko for at blive sanktioneret for en færdselsforseelse reelt effekt på trafikanters adfærd mere generelt? I dette nummer af nyhedsbrevet Trafiksikkerhedsforskning omtaler vi fire internationale undersøgelser, der på forskellig måde belyser dette.

Første undersøgelse er norsk og omhandler effekten af et system, der har paralleller til det danske ”klippekortsystem”. Systemet indebærer, at trafikanter får strafpoint, hvis de pågribes i en færdselsforseelse, og at de mister kørekortet, når de har fået et vist antal strafpoint. Undersøgelsen viser, at den adfærdsregulerende effekt er størst, når trafikanter er tæt på at miste kørekortet.

I Sverige har man set på, om øget hastighedskontrol fører til færre overtrædelser af hastighedsgrænsen. Undersøgelsen viser, at det gør det.

Tredje undersøgelse omhandler en sammenligning af omfanget af vejvrede og aggressiv kørsel i Nordkosovo og Serbien. Undersøgelsens resultater tyder på, at der kan være en sammenhæng mellem manglende politikontrol og vrede og aggression i trafikken.

I den sidste undersøgelse ses der på, om omfanget af politikontrol har betydning for, hvor stor risiko trafikanter tror, der er for at de bliver pågrebet i en færdselsforseelse. Undersøgelsen er gennemført i Holland og viser, at øget politikontrol fører til en stigning i trafikanters vurdering af, hvor stor risikoen for at blive pågrebet er.

 

God læselyst

Mette Møller, senior forsker

http://www.trafiksikkerhedsforskning.dtu.dk/Arkiv/Nr-45
13 NOVEMBER 2019