Ny bil - Alkolås eller nødbremsningssystem?

Hver gang en ny bil kommer på markedet, eller en model bliver faceliftet, følger der, foruden nyt design også nye sikkerhedsteknologier. Udstyr der enten er standard, eller som køberne skal tilvælge som ekstraudstyr. Rådet for Sikker Trafik har taget temperaturen på befolkningens villighed til at betale ekstra for de nye teknologier ved køb af ny bil.

Af Søren Troels Berg, Specialkonsulent, Rådet for Sikker Trafik

I Færdselssikkerhedskommissionens nye handlingsplan, der netop har været i høring, og som forventes vedtaget i starten af maj, har køretøjsteknologi fået en stor rolle. Der er ingen tvivl om, at det er på den bane en væsentlig del af nedgangen i dræbte og tilskadekomne skal hentes de kommende år.

Megafon har for Rådet for Sikker Trafik stillet 2000 danskere følgende spørgsmål, for at få afdækket betalingsvilligheden for den nye teknologi ved køb af ny bil: ”Hvor meget ville du være villig til at betale for at få følgende ekstra udstyr i din bil i forbindelse med køb af bil?”

   

Ud fra besvarelserne er følgende gennemsnitlige ”betalingsvillighed” blevet bestemt:

   
   
  • Nødbremsningssystem  
  • Fodgængerbeskyttelse
  • Nattesyn 
  • Blind vinkel advarsel 
  • e-call 
  • Skiltegenkendelse 
  • Afstandscensor 
  • Linjevogter  
  • Træthedsalarm 
  • Alkolås 


2.377 kr.
2.323 kr.
2.322 kr. 
2.041 kr.
1.735 kr. 
1.731 kr. 
1.718 kr.
1.649 kr.
1.602 kr. 
1.309 kr. 

   

10 forskellige teknologier er blevet listet op, og respondenterne har fået mulighed for at udtrykke deres betalingsvillighed i 1.000 kr. intervaller fra 0 kr. til 10.000 kr. samt over 10.000 kr. Desuden har de haft mulighed for at svare på spørgsmålet om, hvorvidt hver enkelt teknologi overhovedet har interesse. Af undersøgelsen kan det udledes, at befolkningens villighed til at betale for nødbremsningssystemer og fodgængerbeskyttelse topper listen, hvorimod betalingsvilligheden for alkolås er begrænset.

Undersøgelsens karakter egner sig dog ikke til at fastsætte den enkeltes bilkøbers nøjagtige villighed til at betale ekstra i en specifik købssituation, men giver en god indikation af den potentielle bilkøbers betalingsvillighed for de enkelte teknologier indbyrdes.
     

Det er dog værd at hæfte sig ved at betalingsvilligheden ligger en hel del under de enkelte produkters reelle pris. For at få de nye teknologier udrullet i den danske vognpark bør der således arbejdes på en økonomisk incitamentspolitik der gør det yderligere attraktivt at til vælge de teknologier der med stor sikkerhed vil øge trafiksikkerheden, ligesom det er set med Airbags, ABS-bremser, ESC m.m.

Rådet for Sikker Trafik følger løbende befolkningens holdninger til en lang række trafiksikkerhedsrelevante emner. Interessen for køretøjsteknologier ved køb af ny bil, vil således løbende blive fulgt i de kommende år.

 


Kilde:

Undersøgelen er i december 2012 gennemført af MEGAFON for Rådet for Sikker Trafik som en repræsentativ måling blandt personer i alderen 18-60 år som kører bil som fører mindst hver 14. dag. 

 

http://www.trafiksikkerhedsforskning.dtu.dk/arkiv/nr-23/ny-bil-og-sikkerhedsteknologier
30 MARTS 2020