DTU CONSTRUCT Institut for Byggeri og Mekanisk Teknologi
Sektion for Faststofmekanik
Koppels Allé
Bygning 404, rum 128
2800 Kgs. Lyngby
Få tilsendt vCard på e-mail.
Et netop afsluttet forskningsprojekt afslører et potentiale for at kunne reducere materialeforbruget til brodækket på en hængebro med mere end en fjerdedel. Det svarer til en besparelse på op til 30 procent af CO2-udledningen.
En af verdens ledende forskere og pionerer inden for arbejdet med design af store konstruktioner som fly, broer og højhuse har modtaget Equinor prisen for sit enestående arbejde.
Lektor Niels Aage, postdoc Erik Andreassen, seniorforsker Boyan Lazarov og professor Ole Sigmund fra DTU Mekanik har modtaget prisen Innovation Excellence Award som gives for bemærkelsesværdige resultater opnået ved hjælp af high performance computing (HPC).
DTU-forskere har med Europas stærkeste computer udviklet den bedste struktur for en vinge på en Boeing 777 på under fem dage. Deres forskning er beskrevet i det videnskabelige tidsskrift Nature.
Nyt køledesign til LED-belysning reducerer forbruget af energi og materialer markant LED-belysning genererer meget varme og har derfor brug for køling. Projektet HYPERCOOL, som er et samarbejde mellem forskere, programmører og designere, skal løse de problemer der findes i forhold til LED-belysning så man integrerer den mest effektive...